2022.10.26

Komunikat Starosty Tureckiego: Burmistrz nie przewidział potrzeby powstania ciepłowni geotermalnej i nie zadbał o zmianę planu

None

Starosta Turecki wspiera rozwój inwestycji w odnawialne źródła energii w Powiecie Tureckim, w tym powstanie ciepłowni geotermalnej i mniejsze rachunki za ciepło dla mieszkańców ! Jednakże każda inwestycja, a zwłaszcza tak kluczowa jak ciepłownia dofinansowana ze środków zewnętrznych musi być realizowana zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wniosek o pozwolenie budowlane na budowę ciepłowni geotermalnej wraz z infrastrukturą techniczną okazał się niezgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym w 2020 roku przez Radę Miasta, w której Burmistrz Romuald Antosik i radni Ziemi i Turkowskiej mają większość. To ta większość uchwaliła plan nie uwzględniający ciepłowni geotermalnej w strefie inwestycyjnej. 

Oto harmonogram w jakim przeprowadzona została procedura AB.6740.334.2022 – budowa ciepłowni geotermalnej wraz z infrastrukturą techniczną i budowlanymi obiektami towarzyszącymi na działkach o nr ewid. 783/22, 783/18 obręb B miasto Turek, inwestor - Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. z siedzibą w Turku:

 

  1. Wpływ wniosku o pozwolenie na budowę dnia 20.06.2022r. - wniosek skierowany do Burmistrza Miasta Turku (błędnie wpisano organ do którego skierowany jest wniosek zamiast: Starosta Turecki wpisano Burmistrz Miasta Turku)

  2. Złożono wniosek zmodyfikowany dn. 24.06.2022r. - we wniosku prawidłowo wpisano organ do którego skierowany jest wniosek

  3. Wezwanie o uzupełnienie opłaty skarbowej z dnia 8.07.22r – uzupełnienie inwestora 15.07.2022r.

  4. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania 15.07.2022r.

  5. Postanowienie o obowiązku uzupełnienia projektu budowlanego – dnia 19.07.2022r. (termin uzupełnienia 30 dni od odbioru)

  6. Przedłużenie terminu na wniosek inwestora, najpierw do 6.09.22, potem do 14.09.2022r.

  7. Uzupełnienie 14.09.2022r. ( uzupełnienia projektu przez pełnomocnika 58 dni)

  8. Od uzupełnienia projektu do wysłania zawiadomienia o zebranym materiale dowodowym wysłany 5.10.2022r. (od 15.09.2022r do 5.10.2022r. - 22dni)

  9. Decyzja z dnia 17.10.2022r.

 

Projekt jest niezgodny z uchwałą nr XXIII/168/20 Rady Miejskiej Turku z dnia 30.09.2020r. tj. miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego pn. Rejon ulic Górniczej i Przemysłowej - dostosować projekt budowlany do § 4 ust. 3 pkt 3 ww. planu.

Treść planu zagospodarowania przestrzennego: ,,Dopuszcza się realizację innych niż elektrownie wiatrowe urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źrodeł energii o mocy nie przekraczającej 100kW.” Natomiast w projekcie  moc ciepłowni geotermalnej przewiduje się na 4,3 MW (treść w załączniku)

Według inwestora wskazany zapis dotyczy wyłącznie urządzeń wytwarzających energię elektryczną, a nie produkcji energii cieplnej. Dla potwierdzenia swojego stanowiska przedłożono również wyjaśnienia autora MPZP obowiązującego na danym terenie, w którym stanowi, że w przypadku zakładów ciepłowniczych powyższe ustalenia planu nie mają zastosowania. Odnoszą się one wyłącznie do elektrowni ( nie ciepłowni) , które w konsekwencji swojej działalności będą wytwarzały produkt w postaci energii elektrycznej.

W ocenie organu, nie zasługuje na uwzględnienie argumentacja inwestora wskazująca, że przedmiotowa inwestycja jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Jak wynika z wniosku, przedmiotem inwestycji ma być budowa ciepłowni geotermalnej wraz z infrastrukturą, przy czym planowaną maksymalną do uzyskania moc cieplną inwestor określił na 4,3 MW. Tymczasem na obszarze, na którym zaplanowano inwestycję obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewidujący, iż dopuszcza się realizację innych niż elektrownie wiatrowe urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii o mocy nie przekraczającej 100 kW (par. 3 pkt 3 planu). Definicji „energii” ani też „odnawialnego źródła energii” nie zawarto w przedmiotowym planie miejscowym. Nie zawarto ich również w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Stosownie do art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, przez energię należy rozumieć energię przetworzoną w dowolnej postaci. Zgodnie zaś z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, odnawialnym źródłem energii jest odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów. Ustawodawca wprost i wyraźnie zaliczył zatem do odnawialnych źródeł energii energię geotermalną (zdefiniowaną - również w tej samej ustawie - jako energię o charakterze nieantropogenicznym skumulowaną w postaci ciepła pod powierzchnią ziemi). Przedmiotowa inwestycja niewątpliwie będzie zatem obejmować urządzenia wytwarzające energię cieplną, będącą jedną z postaci energii, z odnawialnych źródeł energii. Wpisuje się zatem w ograniczenie wynikające z par. 3 pkt 3 planu. Nie mogą zostać zatem uznane za zasadne twierdzenia inwestora, wsparte wyjaśnieniami autora projektu planu miejscowego, że wprowadzone do planu ograniczenie dotyczy wyłącznie energii elektrycznej. Takiego wniosku w żaden sposób nie da się wyprowadzić z brzmienia wspomnianego par. 3 pkt 3 planu - ograniczeniem objęte zostały urządzenia wytwarzające każdą energię z odnawialnych źródeł energii, bez wskazywania, że ograniczenie to dotyczy energii elektrycznej.

Dodatkowo w ocenie organu przedmiotowa inwestycja stanowi przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wobec czego przed uzyskaniem pozwolenia na budowę wymagana jest dla tego przedsięwzięcia decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Wynika to z faktu, iż przedsięwzięcie:

1) stanowi zabudowę przemysłową oraz towarzyszącą jej infrastrukturę, o rzeczywistej powierzchni zabudowy większej niż 1 ha, przy czym wyłączenie z przedsięwzięcia części infrastruktury tak, aby powierzchnia zabudowy była nie większa niż 1 ha organ uznał za bezzasadne,

2) przedsięwzięcie umożliwi wydobywanie kopalin ze złoża (woda termalna jest kopaliną) metodą otworów wiertniczych.