2021.09.20

Kolej+ do Turku – ruszają konsultacje społeczne

None

W ramach projektu "Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin" zaplanowano spotkania informacyjne online (internetowe). Konsultacje z mieszkańcami Powiatu Tureckiego i wszystkimi interesariuszami projektu odbędą się w czwartek 30 września 2021 r. na godzinę 16.30. Spotkanie online z mieszkańcami Powiatu Konińskiego przeprowadzone zostanie 1 października o godzinie 16.30.

INTERESARIUSZE MOGĄ ZGŁASZAĆ CHĘĆ UCZESTNICTWA W KONSULTACJACH DO 28 WRZEŚNIA MAILOWO NA ADRES: konsultacje@bbf.pl

Zleceniodawcą projektu jest Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Partnerami projektu są: Powiat Turecki, wszystkie gminy z terenu powiatu oraz gmina Stare Miasto w Powiecie Konińskim. Firma BBF z Poznania jest wykonawcą Studium Planistyczno-Prognostycznym w ramach II etapu naboru do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku dla projektu pn. „Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin”

W ramach przygotowania studium odbyły się już dwa spotkania robocze wykonawcy z partnerami projektu dotyczące trasowania, czyli wyboru możliwych tras przebiegu kolei do Turku. Pierwsza wideokonferencja z udziałem samorządowców odbyła się 9 września. Podczas ostatniego spotkania w środę 15 września w siedzibie Tureckiej Izby Gospodarczej, udało się wstępnie wybrać dwie alternatywne trasy: Turek - Tuliszków - Stare Miasto – Konin oraz trasę z Turku przez Gminę Brudzew, Władysławów, Krzymów i wpięcie w istniejącą magistralę E20 w okolicy Kramska. Mapa z tymi dwiema alternatywnymi trasami zostanie przedstawiona partnerom projektu przed konsultacjami.

Należy przypomnieć, że Program Kolej+ ma przede wszystkim przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców mniejszych miejscowości i Turek oraz Powiat Turecki doskonale wpisują się w te założenia. Na nasz region, dotknięty transformacją w związku z zamykaniem kopalń i elektrowni, zgodnie z zapowiedziami Premiera Mateusza Morawieckiego, rzad ma nie szczędzić środków na inwestycje infrastrukturalne.

Jednakże, jak zaznaczał podczas spotkań roboczych Łukasz Rak z firmy BBF, rządowy program Kolej+ ma także swoje kryteria, do których należy się dopasować, aby nasz projekt był konkurencyjny w stosunku do projektów planowanych połączeń kolejowych w innych regionach. Tylko wtedy zostanie zaklasyfikowany do trzeciego etapu programu, czyli realizacji i budowy kolei. Tak więc podstawowymi kryteriami, którymi należy się kierować aby projekt zyskał jak najwięcej punktów w programie oraz akceptację Ministerstwa Infrastruktury jest szacowana, możliwie jak największa ilość pasażerów obsługiwana przez linie kolejową w kolejnych latach, a także koszt budowy połączenia. Te aspekty projektu, po etapie trasowania, będą analizowane w kolejnych etapach przygotowywania studium. Czasu jest niewiele, ponieważ studium musi zostać przygotowane do 24 listopada.

Na pytanie Starosty Tureckiego Dariusza Kałużnego czy torowisko będzie dostosowane do przewozów towarowych, odpowiedź brzmi twierdząco, jednakże dodatkowa infrastruktura temu służąca, taka jak terminale cargo i bocznice, może znacząco podnieść koszty realizacji projektu, a tym samym obniżyć projekt w rankingu całego programu Kolej+. W przygotowywanym projekcie należy wziąć pod uwagę możliwość rozbudowy infrastruktury towarowej w późniejszym okresie, już po zakończeniu budowy kolei pasażerskiej – sugerują wykonawcy studium. Podobnie należy przewidzieć możliwość rozbudowy kolei z Turku, tak aby przystanek w Turku nie był stacją końcową. Dzięki takim planom i możliwościami rozwoju projekt z pewnością zyska. Ostatnio pojawiły się plany powstania połączenia kolejowego Wrocław – Centralny Port Komunikacyjny przez Sieradz, z terminem realizacji w 2027 roku. Zatem należy tak zaplanować wyprowadzenie linii kolejowej w Turku, aby była możliwość jej dalszej rozbudowy. Najprawdopodobniej przystanek w Turku ulokowany byłby w południowej części miasta, w rejonie gdzie planowany miał być przebieg obwodnicy południowej Turku, czyli na południe od osiedla Zapałczanego, lub we wschodniej części miasta. Oba te rozwiązania dadzą możliwość dalszej rozbudowy.

Te zagadnienia oraz to, która z proponowanych tras daje większe szanse na realizację projektu, zostaną poruszone podczas konsultacji jak i na kolejnych spotkaniach roboczych.

 

Zdjęcia