2022.06.24

Nowa linia kolejowa - czy Marszałek chce rozwoju Wielkopolski Wschodniej ?

None

     Dziś Starosta Dariusz Kałużny wraz z Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszardem Bartosikiem wzięli udział w konferencji prasowej dotyczącej najważniejszego projektu infrastrukturalnego w regionie czyli budowy nowej linii kolejowej Turek-Konin.

    Konferencja odbyła się w miejscu szczególnym bo w Gminie Stare Miasto. Nieopodal powstanie największe centrum logistyczne regionu, siedzibę ma już wiele firm, ale dla dalszego, pełnego wykorzystania potencjału terenów inwestycyjnych wielkie znaczenie będzie miało czy powstanie połączenie kolejowe na planowanej trasie Turek-Konin.

     - Nie spodziewałem się, że po uzyskaniu tak dużych środków na nową linię kolejowej z Konina do Turku - 85 procent tej ogromnej inwestycji wartej blisko miliard złotych, będę musiał się tu z Państwem spotykać po to, aby tłumaczyć nie tylko Państwu, ale przede wszystkim samorządowcom Województwa Wielkopolskiego jak potrzebna jest to inwestycja dla regionu konińskiego. -mówił wiceminister Ryszard Bartosik. -Dziś szczególny dzień dla produkcji zielonej energii elektrycznej w rejonie konińskim, a my wraz z obecnym tutaj Starostą chcemy powiedzieć o zielonym transporcie, bo kolej to jest najczystszy sposób przewozu ludzi i przewozu towarów i tej kolei nam brakuje, a istnieje niepowtarzalna szansa aby zbudować odcinek Konin – Turek. Niestety Samorząd Województwa Wielkopolskiego do dnia dzisiejszego na ten odcinek nie złożył stosownej dokumentacji w Polskich Liniach Kolejowych, a ten czas biegnie i niebawem się skończy – zaznaczył Wiceminister.

     Ryszard Bartosik zauważył, że kolei może służyć zarówno wielu planowanym inwestycjom jak i tysiącom ludzi. -Kolej dałaby możliwość rozwoju Konina, Starego Miasta, Tuliszkowa i Turku, dlatego o tę kolej walczymy. Szanowni Państwo jesteśmy tak bardzo, bardzo blisko. Chciałbym tu publicznie zapytać Marszałka Województwa Wielkopolskiego dlaczego nie złożył jeszcze wniosku? Mówi się o tym, że posłowie potrafią tylko apelować. No nie tylko, ponieważ postaraliśmy się o to aby 85 procent tego przedsięwzięcia było przekazane na region koniński i to jest ! To się stało. Chodzi o 15 procent i to jest w gestii samorządu. Nikt nam tego nie wybaczy i nie chodzi tu o żadną politykę tylko o rozwój naszego regionu, o przyszłość naszego regionu – zauważył Wiceminister i Poseł na Sejm RP.

     Podczas konferencji Wiceminister powołał się na Kontrakt Programowy dla Województwa Wielkopolskiego podpisany przez Marszałka Marka Woźniaka i Wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka, a także ówczesnego Sekretarza Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Waldemara Budę. Punkt 10 tego kontraktu przedstawia plan budowy nowej linii kolejowej. Zakłada, że taka budowa linii będzie możliwa, a sygnatariusze zobowiązują się do tego, aby taką inwestycję podjąć jeżeli 85 procent inwestycji sfinansuje Panstwo z programu kolej plus. Kolejny punkt kontraktu dotyczący finansowania zakłada, że istnieje możliwość pozyskania 7,5 procenta na ten cel z funduszy europejskich. -To nie jest jeszcze ustalone, ale taką możliwość ministerstwo funduszy dało i na taką możliwość Marszałek się zgodził. Chodziłoby o to, aby te pieniądze wynegocjować. Wtedy samorządy byłyby o 7,5 procenta mniej obciążone projektem. To wszystko jest zawarte w kontrakcie, który marszałkowie zawarli z ministerstwem funduszy – podkreślił Wiceminister. -Cały czas mówimy o 15 procentach finansowania przedsięwzięcia. To jest w gestii Marszałka. Ale musimy powiedzieć sobie jasno – te pieniądze muszą być zapisane w prognozach finansowych, w stosownych dokumentach urzędowych. Są to jednak środki rozłożone na kilka lat. Wiadomo że jest to inwestycja wieloletnia i naprawdę samorząd województwa we współpracy z innymi samorządami stać na współfinansowanie. Dlatego niezrozumiały jest ten opór, a w tej chwili opieszałość Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Wzywam więc władze Województwa Wielkopolskiego, wszystkich radnych, sejmik, Pełnomocnika Zarządu Województwa, aby wreszcie złożyć stosowne dokumenty w PKP PLK i aby przyczynić się do tego, do czego Samorząd Województwa Wielkopolskiego jest zobowiązany, czyli do rozwoju Wielkopolski Wschodniej. Wszystkie warunki zostały spełnione. Sam nad tym pracowałem prawie dwa lata. Ogromną pracę włożyły samorządy, w tym Starosta Turecki. Panie Marszałku rozwińmy wspólnie region koniński ! - podsumował wiceminister.

     Starosta Turecki Dariusz Kałużny zauważył, że -podczas spotkania partnerów samorządowych online z Marszałkiem, zarówno samorząd Powiatu Tureckiego jak i samorządy gminne z naszego terenu solidarnie zadeklarowały gotowość przystąpienia do projektu i zwiększyły wcześniej deklarowane kwoty wkładu własnego. To nikt inny jak Marszałek Jankowiak dał kilka miesięcy temu nadzieję samorządom lokalnym na finansowanie projektu w wysokości 40 procent, przy 60 procentowym udziale finansowym samorządu województwa.

     Starosta zwrócił uwagę, że budowa kolei to inwestycja strategiczna dla rozwoju takich miejsc jak to w którym odbyła się konferencja. Trudno nie zgodzić się tez z faktem, że taka inwestycja to zupełnie inne obciążenie dla budżetu Wojeówdztwa Wielkoppolskiego - około 2 mld złotych, a czym innym dla budżetu Powiatu Tureckiego - nieco ponad 100 mln złotych. 

     Potrzebę powstania kolei poparły też poważne organizacje i firmy z naszego regionu. Apel z poparciem tych organizacji zostanie opublikowany w przyszłym tygodniu. Trudno nie zgodzić się takze z faktem, że 

To czy mieszkańcy Turku, Tuliszkowa, Starego Miasta i Konina będą mogli wsiąść do pociągu na swojej stacji w 2028 roku rozstrzygnie się w ciągu najbliższych 2-3 tygodni. Do podjęcia tych kilkuset milionów dofinansowania na budowę kolei są bowiem gotowe władze innego województwa, jeśli Wielkopolska tych funduszy nie wykorzysta.

Zdjęcia