Edukacja i sport

2024.08.07 Ważne!
Stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego o charakterze socjalnym 2024/2025
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego o charakterze socjalnym 2024/2025

Informujemy, że Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu nadal będzie realizował w roku szkolnym i akademickim 2024/2025 program stypendialny dla uczniów szkół ponadpodstawowych oraz studentów uczelni publicznych, zameldowanych na stałe na terenie Województwa Wielkopolskiego.  O pomoc stypendialną mogą ubiegać się osoby, które spełniają łącznie następujące warunki: uczą się lub studiują w trybie dziennym, są na stałe zameldowane na terenie Powiatu Tureckiego, w roku ubiegania się o stypendium nie ukończyły 28 roku życia, uzyskały w poprzednim roku nauki średnią ocen od: 4,21 – uczniowie4,01 – studenci i słuchacze, średni miesięczny dochód netto uzyskany na jednego członka rodziny osoby wnioskującej o stypendium za poprzedni rok kalendarzowy nie przekroczył 650,00 zł netto, a w przypadku osoby samotnie wychowującej dzieci –740,00 zł netto, złożyły odpowiedni komplet dokumentów zgodnie z wymogami Regulaminu. Zgodnie z Regulaminem udzielania stypendium Marszałka Województwa Wlkp. stypendium otrzymają osoby, które uzyskają najwyższą sumę punktów. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego pod adresem www.umww.pl w zakładce Departament Edukacji i Nauki. Wnioski należy składać w Wydziale Edukacji Starostwa Powiatowego w Turku(ul. Kaliska 59, pok. 220, tel. /63/ 2223259, 7.30-15.30), w terminach: uczniowie do 20 września 2024 r. studenci do 18 października 2024 r.

Inwestycje i Rynek pracy

2024.06.24 Ważne!
Powiat Turecki podpisał umowę na termomodernizację
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Powiat Turecki podpisał umowę na termomodernizację

Poprawa efektywności energetycznej w obiektach jednostek organizacyjnych Powiatu Tureckiego to jedno z nadrzędnych działań, które podejmuje Zarząd Powiatu Tureckiego. W związku z powyższym 24 czerwca br. doszło do podpisania umowy pomiędzy Powiatem Tureckim reprezentowanym przez Starostę Tureckiego Jana Smaka oraz Wicestarostę Władysława Karskiego z Karolem Kuszczyńskim właścicielem Firmy Budowlanej KAR-BUD z Dobrej na poprawę efektywności energetycznej w budynkach Zespołu Szkół Rolniczych CKP w Kaczkach Średnich i Zarządu Dróg Powiatowych w Turku.   Wartość umowy: 1.081.976,70 zł Dofinansowanie z Polskiego Ładu: 900.000,00 zł Zakres inwestycji obejmuje: w zakresie termomodernizacji w budynkach Zarządu Dróg Powiatowych w Turku, ul. Kolska Szosa 64, 62-700 Turek: branża budowlana: budynek socjalny: docieplenie cokołu i prace powiązane, docieplenie ścian przyziemia, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, docieplenie dachu budynku, wykonanie nowych zadaszeń nad wejściami do budynku, wymiana całości obróbek blacharskich – gzymsy, podokienniki na obróbki z blachy powlekanej (kolor zgodnie z projektem technicznych), wykonanie nowej wyprawy z tynku cienkowarstwowego na ścianach zewnętrznych, budynek biurowy: docieplenie ścian przyziemia (pilastry), wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, docieplenie dachu budynku, wykonanie nowych zadaszeń nad wejściami do budynku, wymiana całości obróbek blacharskich – rur, rynien, gzymsów, podokienników na obróbki z blachy powlekanej (kolor zgodnie z projektem technicznych), wykonanie nowej wyprawy z tynku cienkowarstwowego na ścianach zewnętrznych, branża sanitarna – w pomieszczeniu kotłowni: wykonanie instalacji wodociągowej, wykonanie instalacji kanalizacji sanitarnej, wykonanie instalacji ogrzewczej, w zakresie termomodernizacji budynku warsztatowo-garażowego w Zespole Szkół Rolniczych CKP w Kaczkach Średnich 62, 62-700 Turek: branża budowlana – docieplenie cokołu, docieplenie ścian przyziemia, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej oraz części bram garażowych, ocieplenie dachu budynku, wymiana całości obróbek blacharskich – rury, rynny, gzymsy, podokienniki, na obróbki z blachy powlekanej (kolor zgodnie z projektem technicznym), wykonanie nowej wyprawy z tynku cienkowarstwowego na ścianach zewnętrznych, branża elektryczna: wykonanie instalacji odgromowej, wykonanie instalacji oświetlenia podstawowego, oświetlenie zewnętrzne na parterze budynku. Czas realizacji przedsięwzięcia: 140 dni.

Komunikaty

2024.08.14 Ważne!
Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością – edycja 2025
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością – edycja 2025

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Turku informuje, iż ruszył nabór wniosków do Programu "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025. Realizacja Programu zaplanowana jest od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. Program „Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością” dla jednostek samorządu terytorialnego – edycja 2025 jest zadaniem współfinansowanym ze środków Funduszu Solidarnościowego. Adresatami Programu są:  dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie: o znacznym stopniu niepełnosprawności albo o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym: wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej; wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie; wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania; wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem; usługa asystencji osobistej na terenie szkoły lub placówki oświatowej może być realizowana wyłącznie w przypadku, gdy szkoła nie zapewnia tej usługi. Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby niebędące członkami rodziny uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem z uczestnikiem. Asystentem osobistym osoby z niepełnosprawnością mogą zostać osoby: posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub, za zgodą realizatora Programu, w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym lub posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu, lub wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej całkowicie) w Karcie zgłoszenia do Programu. Posiadanie doświadczenia, o którym mowa, może zostać udokumentowane pisemnym oświadczeniem podmiotu, który zlecał udzielanie bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami. Podmiotem tym może być również osoba fizyczna, (a więc nie tylko osoba prawna, czy jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej), która zleciła udzielenie bezpośredniej pomocy osobie z niepełnosprawnością. Ocena posiadania przez osobę doświadczenia w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami należy do realizatora Programu. W przypadku gdy usługi asystencji osobistej mają być świadczone na rzecz małoletnich, w odniesieniu do osoby, która ma świadczyć usługi asystencji osobistej, muszą zostać spełnione warunki określone w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2024 poz. 560), a także wymagana jest pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego. Karty zgłoszenia do programu wraz z wymaganymi załącznikami należy składać w Powiatowym Pomocy Rodzinie w Turku, ul. Łąkowa 1, 62 – 700 Turek, tel. 63 / 280 11 37 w terminie do 20.08.2024r. Ponadto do karty zgłoszenia należy dołączyć orzeczenie o stopniu niepełnosprawności / orzeczenie o niepełnosprawności. UWAGA !!! Zgłoszenie nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem do uczestnictwa w Programie. Niniejsze informacje mają posłużyć do opracowania diagnozy potrzeb oraz kalkulacji środków na realizację Programu w 2025r.  Szczegółowe informacje o Programie dostępne na stronie: https://niepelnosprawni.gov.pl/a,1533,nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego-edycja-2025        

Transformacja regionu i OZE

2024.07.29 Ważne!
List otwarty Zarządu Powiatu Tureckiego w sprawie realizacji planu budowy elektrowni jądrowej w Koninie
Zdjęcie główne dla wydarzenia: List otwarty Zarządu Powiatu Tureckiego w sprawie realizacji planu budowy elektrowni jądrowej w Koninie

     W odpowiedzi na Apel Rady Miasta Konina i Prezydenta Miasta Konina z dnia 24 czerwca 2024 roku w sprawie realizacji planu budowy elektrowni jądrowej w Koninie (skierowany do Starosty Tureckiego 28 czerwca 2024r.), a także w odniesieniu do dyskusji w przestrzeni publicznej, Zarząd Powiatu Tureckiego VII Kadencji z całą mocą popiera realizację inwestycji planowanej przez ZE PAK S.A. i PGE S.A. oraz Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP).      Powiat Turecki wspólnie z gminami z naszego terenu od lat wspiera inwestycje sprzyjające transformacji energetycznej regionu. Przejawem tego są już setki, a niebawem tysiące hektarów terenów przeznaczonych pod inwestycje w odnawialne źródła energii realizowane przez szereg koncernów energetycznych, a także rekultywacja terenów zdegradowanych w kierunku wodnym. Decyzje sprzyjające transformacji po przeprowadzonych procedurach w Wydziałach Starostwa Powiatowego w Turku wydaje Starosta Turecki. Podmioty z naszego terenu są pionierami przechodzenia od gospodarki węglowej na rzecz nowoczesnych ekologicznych źródeł energii. Jak wiadomo elektrownia Adamów została wyłączona już w 2018 roku, a ostatnia tona węgla z kopalni wyjechała przed 3 laty. Na terenach pokopalnianych powstają megafarmy słoneczne i wiatrowe. Kolejnym przejawem sprzyjania inwestycjom energetycznym jest budowany w Turku w miejscu dawnej elektrowni węglowej najnowocześniejszy blok gazowo-parowy (inwestor PAK CCGT sp. z o.o.). Obecnie jest to największa inwestycja energetyczna w Wielkopolsce.      W jednym miejscu nie sposób wymienić wszystkich korzyści dla regionu i jego mieszkańców wynikających z powstania takiej inwestycji jak elektrownia jądrowa. Przede wszystkim byłby to kolejny element świadczący o zachowaniu energetycznej tożsamości naszego regionu. Obok OZE i bloku gazowo-parowego elektrownia jądrowa byłaby źródłem energii stabilizującym krajowy system energetyczny i bezpieczeństwo energetyczne. Wobec wyłączania kolejnych starych bloków węglowych budowa więcej niż jednej elektrowni jądrowej jest wręcz nieodzowna dla zabezpieczenia dostaw energii elektrycznej dla gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i jednostek publicznych.        Duża elektrownia jądrowa stałaby się miejscem pracy dla wysoko wykwalifikowanej kadry pracowników. Sprzyjałaby konieczności podnoszenia potencjału także naszych jednostek edukacyjnych. Elektrownia mogłaby być centrum dla wielu kolejnych przedsięwzięć rozwijających Wielkopolskę Wschodnią i przeciwdziałających negatywnym skutkom transformacji. Jednym zdaniem elektrownia jądrowa to kapitał podnoszący wartość całego subregionu. Inwestycja przypieczętuje transformację energetyczną i udowodni, że „życie po węglu” w Wielkopolsce Wschodniej jest możliwe.      Z uwagi na powyższe argumenty Członkowie Zarządu Powiatu Tureckiego stoją na stanowisku, że Rząd RP powinien wesprzeć przeprowadzenie inwestycji, umożliwić realizację kolejnych kamieni milowych projektu i niezwłocznie włączyć projekt budowy elektrowni jądrowej w Koninie do wszelkich strategii energetycznych. Jednocześnie Rząd RP powinien rozważyć utworzenie w naszym regionie Strefy Energetycznej. W obszarze takiej strefy mieszkańcy, jednostki publiczne oraz już obecni i nowi inwestorzy powinni móc korzystać z taniej i czystej energii w ramach zachęt.         Jednocześnie ze względu na tak duże projekty jak budowa dwóch elektrowni: w Turku i w Koninie, wnioskujemy o konieczność spotkania z włodarzami Konina w celu przeprowadzenia poważnej debaty o innym ważnym projekcie - to jest budowie nowej linii kolejowej Turek – Konin w ramach programu Kolej Plus. Pragniemy przypomnieć, że apel w sprawie konieczności budowy tej linii został wystosowany m.in. przez ZE PAK S.A. - czyli kluczowy podmiot we wszystkich ważniejszych przedsięwzięciach prowadzonych w naszym regionie.                                                                                                                                                                                                                     Zarząd Powiatu Tureckiego