Wydarzenia

2025.09.01 Ważne!
Obchody 45. rocznicy podpisania Porozumień Sierpniowych przed Kamieniem Solidarności w Koninie
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Obchody 45. rocznicy podpisania Porozumień Sierpniowych przed Kamieniem Solidarności w Koninie

W niedzielę, 31 sierpnia, przed Kamieniem „Solidarności” w Koninie odbyły się uroczystości upamiętniające 45. rocznicę podpisania Porozumień Sierpniowych. W wydarzeniu uczestniczył Starosta Turecki Jan Smak, który w imieniu Samorządu Powiatu Tureckiego złożył wyrazy najwyższego szacunku Zarządowi oraz wszystkim Członkom i Sympatykom Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”. – Sierpień 1980 roku zapisał się w historii Polski jako czas wielkiego zrywu ku wolności, godności pracy oraz obywatelskiej solidarności. Porozumienia Sierpniowe nie tylko otworzyły drogę do przemian ustrojowych, ale także przywróciły Polakom wiarę w sprawczość i moc wspólnoty. Wyrażamy głęboki podziw dla determinacji i odwagi tych, którzy stanęli w obronie podstawowych wartości: wolności słowa, prawa do zrzeszania się i godnych warunków pracy. Ich poświęcenie zasługuje na trwałą pamięć i szacunek – podkreślił Starosta Jan Smak.

Inwestycje i Rynek pracy

2025.08.29 Ważne!
Szkoły Powiatu Tureckiego gotowe na start
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Szkoły Powiatu Tureckiego gotowe na start

Koniec wakacji to także koniec intensywnych prac i przygotowań w szkołach i placówkach Powiatu Tureckiego. W szkołach ponadpodstawowych przeprowadzono szereg działań, które znacząco poprawią komfort nauki i pracy uczniów. W ostatnim czasie odświeżono ściany, wycyklinowano parkiety, podniesiono standard w łazienkach oraz wykonano inne drobne remonty.   Dzięki wspólnemu wysiłkowi, pracowników obsługi i dyrekcji, młodzież będzie mogła rozpocząć rok szkolny 2025/2026 w komfortowych i bezpiecznych warunkach.   Teraz nasze szkoły czekają już tylko na uczniów – gotowe do nauki i realizacji swojej misji    Przypominamy Rozpoczęcie roku szkolnego – 1 września: - godz. 8:00 – Zespół Szkół Technicznych im. gen. prof. S. Kaliskiego w Turku - godz. 9:00 – Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Turku i Zespół Szkół Rolniczych CKP w Kaczkach Średnich - godz. 10:00 – Zespół Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Turku   Powodzenia w nowym roku szkolnym!

Kultura i Turystyka

2025.09.01 Ważne!
1 września - nigdy więcej wojny!
Zdjęcie główne dla wydarzenia: 1 września - nigdy więcej wojny!

1 września 1939 roku o świcie wojska niemieckie przekroczyły granice Rzeczypospolitej, rozpoczynając pierwszą kampanię II wojny światowej – konfliktu, który okazał się najkrwawszą wojną w dziejach ludzkości. Polska poniosła w jej trakcie największe straty i zniszczenia demograficzne spośród wszystkich krajów zarówno walczących, jak i okupowanych.   W 86. rocznicę wybuchu II wojny światowej, 1 września 2025 roku, delegacja Powiatu Tureckiego, Miasta Turku oraz Gminy Turek złożyła kwiaty pod tablicami kościoła NSPJ w Turku. Następnie mieszkańcy Powiatu Tureckiego zgromadzili się przed pomnikiem „Nigdy więcej wojny”, by oddać hołd ofiarom tamtych tragicznych wydarzeń. Po wspólnym odśpiewaniu hymnu państwowego uczestnicy uroczystości wysłuchali referatu okolicznościowego Dyrektora Muzeum w Turku Bartosza Stachowiaka i wysłuchali montażu muzycznego przygotowanego przez młodą artystkę z Miejskiego Domu Kultury w Turku. Przybyłe delegacje złożyły wiązanki kwiatów pod pomnikiem „Nigdy więcej wojny” upamiętniając wszystkich poległych w czasie II wojny światowej oraz zamordowanych przez niemieckiego okupanta mieszkańców Turku. W imieniu Samorządu Powiatu Tureckiego kwiaty złożyli Starosta Jan Smak, Wicestarosta Władysław Karski, Radna Rady Powiatu Tureckiego Małgorzata Golczyńska, Naczelnik Wydziału Edukacji, Sportu i Promocji Robert Żółtaszek.   Organizatorzy dzisiejszej uroczystości patriotycznej – Starosta Turecki, Burmistrz Miasta Turku oraz Wójt Gminy Turek dziękują wszystkim za udział w uroczystości patriotycznej.

Komunikaty

2025.09.02 Ważne!
KOMUNIKAT DLA FUNDACJI I STOWARZYSZEŃ POSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚĆ PRAWNĄ – PRZECIWDZIAŁANIE PRANIU PIENIĘDZY
Zdjęcie główne dla wydarzenia: KOMUNIKAT DLA FUNDACJI I STOWARZYSZEŃ POSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚĆ PRAWNĄ – PRZECIWDZIAŁANIE PRANIU PIENIĘDZY

Szanowni Państwo, przypominamy, że 13 lipca 2018 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2025 r. poz. 644).     W związku z powyższym Starosta Turecki w ramach sprawowanego nadzoru i kontroli nad fundacjami i stowarzyszeniami Powiatu Tureckiego, jako instytucjami obowiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2025 r. poz. 644) zwraca się z prośbą o przesyłanie informacji dotyczących przyjmowania lub dokonywania przez fundacje/stowarzyszenia płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane. Informację proszę przesyłać każdego roku w terminie do dnia 31 października (wzór oświadczenia poniżej). Ustawa nakłada na tzw. „instytucje obowiązane" stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego oraz inne obowiązki związane z podejmowaniem określonych działań w celu przeciwdziałania wprowadzania do obrotu wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu. W myśl ustawy do instytucji obowiązanych zalicza się m.in.:1) fundacje - ustanowione na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166) w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności w gotówce  o wartości równej lub przekraczającej równowartości 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się    ze sobą powiązane  (art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy),2) stowarzyszenia - posiadające osobowość prawną, utworzone na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane (art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy),3) podmioty prowadzące działalność w zakresie gier losowych - w rozumieniu Ustawy o grach hazardowych – taką grą losową jest na przykład popularna wśród organizacji pozarządowych charytatywna loteria fantowa. Obowiązki instytucji obowiązanej Organizacje, które spełniają choć jeden z wymienionych wyżej warunków i są tym samym instytucjami obowiązanymi, muszą spełnić szereg określonych w ustawie obowiązków m.in.1. Instytucje obowiązane wyznaczają kadrę kierowniczą wyższego szczebla odpowiedzialną za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie (art. 6 ustawy). Kadra kierownicza wyższego szczebla - rozumie się przez to członka zarządu, dyrektora lub pracownika instytucji obowiązanej posiadającego wiedzę z zakresu ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanego z działalnością instytucji obowiązanej oraz podejmującego decyzje mające wpływ na to ryzyko (art. 2 ust. 2 pkt 9 ustawy)2. W przypadku instytucji obowiązanej, w której działa zarząd lub inny organ zarządzający, wyznacza się spośród członków tego organu osobę odpowiedzialną za wdrażanie obowiązków określonych w ustawie (art. 7 ustawy).3. Instytucje obowiązane wyznaczają pracownika zajmującego kierownicze stanowisko odpowiedzialnego za zapewnienie zgodności działalności instytucji obowiązanej oraz jej pracowników i innych osób wykonujących czynności na rzecz tej instytucji obowiązanej z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Wyznaczony pracownik jest również odpowiedzialny za przekazywanie w imieniu instytucji obowiązanej zawiadomień, o których mowa w art. 74 ust. 1, art. 86 ust. 1, art. 89 ust. 1 i art. 90 (art. 8 ustawy).4. Zgodnie z ustawą instytucje obowiązane powinny identyfikować i oceniać ryzyko związane z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu odnoszące się do ich działalności, z uwzględnieniem czynników ryzyka dotyczących klientów, państw lub obszarów geograficznych, produktów, usług, transakcji lub kanałów ich dostaw. Działania te winny być proporcjonalne do charakteru i wielkości instytucji obowiązanej (art. 27 ust. 1 ustawy). Ocena ryzyka sporządzana jest przez instytucję obowiązaną w formie papierowej lub elektronicznej i nie rzadziej niż co 2 lata musi być aktualizowana (art. 27 ust. 3 ustawy). Pierwszą ocenę ryzyka instytucje obowiązane sporządzają w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (art. 193 ustawy)5. Stosują i dokumentują zastosowanie środków bezpieczeństwa adekwatnych do przeprowadzonej analizy ryzyka. W oparciu o dokonaną przez siebie ocenę ryzyka, instytucje obowiązane stosują środki bezpieczeństwa finansowego w zakresie i z intensywnością uwzględniającymi rozpoznane ryzyko prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu związane ze stosunkami gospodarczymi lub z transakcją okazjonalną. Na żądanie odpowiednich organów instytucja obowiązana musi wykazać, że przy uwzględnieniu poziomu rozpoznanego ryzyka zastosowała odpowiednie środku bezpieczeństwa finansowego (art. 33 i art. 34 ustawy).6. Wskazane wyżej podmioty stosują środki bezpieczeństwa finansowego (o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 1-6 ustawy) w przypadku: nawiązywania stosunków gospodarczych przeprowadzania transakcji okazjonalnej: a) o równowartości 15 000 euro lub większej, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane,    b) lub która stanowi transfer środków pieniężnych na kwotę przekraczającą równowartość 1000 euro;• przeprowadzenia gotówkowej transakcji okazjonalnej o równowartości 10 000 euro lub większej, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane – w przypadku instytucji obowiązanych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23;•obstawiania stawek oraz odbioru wygranych o równowartości 2000 euro lub większej, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane - w przypadku instytucji obowiązanych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 podejrzenia prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu; wątpliwości co do prawdziwości lub kompletności dotychczas uzyskanych danych identyfikacyjnych klienta.W razie braku możliwości zastosowania któregoś ze środków bezpieczeństwa finansowego, instytucja obowiązana (art. 41 ust. 1 ustawy):    a) nie nawiązuje stosunków gospodarczych;    b) nie przeprowadza transakcji okazjonalnej;   c) nie przeprowadza transakcji za pośrednictwem rachunku bankowego;   d) rozwiązuje stosunki gospodarcze.     Fundacja oraz Stowarzyszenie, jako instytucja obowiązana ma m. in. również obowiązek:   Stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego w przypadkach wyższego ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (art. 43 ustawy)2. Prowadzić bieżącą analizę przeprowadzanych transakcji3. W przypadku ujawnienia transakcji nietypowych, nienaturalnie złożonych oraz opiewających na wysokie kwoty, które wydają się nie mieć uzasadnienia prawnego lub gospodarczego. Wprowadzić wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, zwaną „wewnętrzną procedurą instytucji obowiązanej" (art. 50 ust. 1 ustawy), (co powinna określać taka procedura opisane zostało w art. 50 ust. 2 ustawy). Procedura ta przed jej wprowadzeniem do stosowania, podlega akceptacji przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla.. Zapewnić udział osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków (art. 52 ust. 1 ustawy). Program szkoleniowy powinien uwzględnić charakter, rodzaj i rozmiar działalności prowadzonej przez instytucję obowiązaną oraz zapewnić aktualną wiedzę w zakresie realizacji obowiązków instytucji obowiązanej5. Opracować i wdrożyć wewnętrzną procedurę anonimowego zgłaszania przez pracowników lub inne osoby wykonujące czynności na rzecz instytucji obowiązanej rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (art. 53 ust. 1 ustawy).6. Przekazać Generalnemu Inspektorowi informację o: - przyjętej wpłacie lub dokonanej wypłacie środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro, wykonanym transferze środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro (z wyjątkami o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 lit. a-f ustawy)7. Zawiadomić Generalnego Inspektora o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia potwierdzenia podejrzenia - art. 74 ustawy8. Zawiadomić Generalnego Inspektora, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że określona transakcja lub określone wartości majątkowe mogą mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu (art. 86 ustawy).9. Niezwłocznie zawiadomić właściwego prokuratora o przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że wartości majątkowe będące przedmiotem transakcji lub zgromadzone na rachunku pochodzą z przestępstwa innego niż przestępstwo prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu lub przestępstwa skarbowego albo mają związek z przestępstwem innym niż przestępstwo prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu lub z przestępstwem skarbowym (art. 89 ustawy). Instytucje obowiązane, które nie dopełniają nałożonych przez ustawę obowiązków podlegają karom administracyjnym. Wykaz obowiązków, których niedopełnienie spowoduje nałożenie ww. kar został opisany w art. 147, art. 148 i art. 149 ustawy. Za naruszenia obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, oprócz kar administracyjnych, grozi również odpowiedzialność karna.     Jednocześnie informujemy, że zgodnie z art. 25a ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach starosta właściwy ze względu na siedzibę stowarzyszenia jest również organem sprawującym kontrolę nad działalnością stowarzyszenia będącego instytucją obowiązaną w rozumieniu przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w zakresie zgodności jego działania z przepisami tej ustawy. To samo dotyczy fundacji (art. 14a ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, a także art. 130 ust. 2 pkt 2       i 3 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu).       

Transformacja regionu i OZE

2025.01.03 Ważne!
Zdobądź wsparcie na rozwój swojej firmy w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji!
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Zdobądź wsparcie na rozwój swojej firmy w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji!

Zdobądź wsparcie na rozwój swojej firmy w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji!  Turecka Izba Gospodarcza zaprasza mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z Wielkopolski Wschodniej do skorzystania z wyjątkowej możliwości rozwoju dzięki Działaniu 10.2 – Wsparcie inwestycji w MŚP. Nabór wniosków: 28 lutego – 6 czerwca 2025 r. Kto może aplikować? Przedsiębiorstwa z sektora MŚP z obszaru Wielkopolski Wschodniej, w tym miasta Konin oraz powiatów: konińskiego, kolskiego, słupeckiego i tureckiego. Na co można uzyskać wsparcie? Oferowane dotacje mogą być przeznaczone na: Roboty budowlane (dla większych inwestycji). Zakup maszyn i urządzeń. Zakup i wdrożenie oprogramowania. Zakup i montaż instalacji OZE (do 50 kW). Forma i wysokość dofinansowania Wsparcie udzielane w formie bezzwrotnych dotacji: Do 70% kosztów netto – dla inwestycji o wartości ok. 900 tys. PLN netto (w ramach pomocy de minimis; bez możliwości finansowania robót budowlanych). Do 45% kosztów netto – dla większych inwestycji (z możliwością finansowania robót budowlanych). Dlaczego warto? Preferencje dla branż takich jak OZE, logistyka, turystyka, produkcja zdrowej żywności. Możliwość wdrożenia innowacji produktowych, procesowych i organizacyjnych. Tworzenie miejsc pracy i rozwiązań ekologicznych. Finansowanie rozwiązań cyfrowych oraz wyników prac B+R.   Wymagania: Projekt musi być realizowany na obszarze Wielkopolski Wschodniej. Przedsiębiorstwo musi spełniać kryteria sektora MŚP. Minimalna wartość projektu: 250 000,00 PLN netto.   Zapraszamy do kontaktu! Skorzystaj z możliwości zweryfikowania swoich planów inwestycyjnych pod kątem ubiegania się o dofinansowanie. Dla członków TIG, których planowana inwestycja przekroczy wartość 1 000 000,00 PLN netto, oferujemy wstępną weryfikację gratis. Dla pozostałych inwestycji – pierwsze spotkanie informacyjno-doradcze to koszt 200,00 zł netto.  Umów się na spotkanie, aby omówić potencjał swojej inwestycji i sprawdzić, jak maksymalnie wykorzystać dostępne środki wsparcia.Nasz zespół Doradców jest gotowy pomóc w przygotowaniu dokumentacji i wyjaśnić szczegóły procesu aplikacyjnego. Dodatkowe korzyści: W przypadku podpisania umowy na opracowanie wniosku – koszt pierwszego spotkania pomniejszy opłatę administracyjną za przygotowanie projektu wraz z pozostałą dokumentacją.   Kontakt z naszymi Doradcami: ☎️ Tel.: 665 999 604 | 665 998 899 | 665 999 664📧 E-mail: biuro@tig.turek.pl | info@tig.turek.pl   Podejmując współpracę z Turecką Izbą Gospodarczą, możesz otrzymać do 25% zniżki na usługę (maks. 2 800,00 PLN) dzięki dofinansowaniu w ramach projektu Life After Coal. Nie przegap swojej szansy! Więcej informacji znajdziesz na stronie: wrpo.wielkopolskie.pl.