Edukacja i sport

2025.09.12 Ważne!
Bezpieczeństwo na każdym szczeblu
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Bezpieczeństwo na każdym szczeblu

W dniu 12 września br. w Starostwie Powiatowym w Turku odbyło się szkolenie pn. „System zarządzania bezpieczeństwem jako narzędzie zapewniające właściwą ochronę informacji w jednostce”. Spotkanie zorganizowano w ramach projektu „Cyberbezpieczny Powiat Turecki”, który realizowany jest dzięki dofinansowaniu z Programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC), Priorytet II: Zaawansowane usługi cyfrowe, Działanie 2.2 – Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa, w ramach konkursu grantowego „Cyberbezpieczny Samorząd”.   Szkolenie miało na celu podniesienie kompetencji w zakresie skutecznego zarządzania bezpieczeństwem informacji i ochrony danych w samorządzie. Uczestnicy zapoznali się z najlepszymi praktykami oraz narzędziami, które wspierają tworzenie i doskonalenie systemów zabezpieczeń, a także minimalizowanie ryzyka związanego z cyberzagrożeniami.   Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że w szkoleniu aktywnie uczestniczyła kadra zarządzająca Starostwa Powiatowego w Turku. To ważny sygnał, że osoby odpowiedzialne za podejmowanie strategicznych decyzji w jednostce nie tylko wspierają inicjatywy z zakresu cyberbezpieczeństwa, ale również osobiście angażują się w proces zdobywania wiedzy i podnoszenia kompetencji.   Realizacja projektu „Cyberbezpieczny Powiat Turecki” stanowi istotny krok w stronę budowania nowoczesnej, bezpiecznej administracji. Dzięki szkoleniom i wdrażanym rozwiązaniom samorząd zyskuje narzędzia, które pozwolą skutecznie chronić informacje, zapewniając jednocześnie mieszkańcom wysoki poziom bezpieczeństwa cyfrowego.

Inwestycje i Rynek pracy

2025.08.29 Ważne!
Szkoły Powiatu Tureckiego gotowe na start
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Szkoły Powiatu Tureckiego gotowe na start

Koniec wakacji to także koniec intensywnych prac i przygotowań w szkołach i placówkach Powiatu Tureckiego. W szkołach ponadpodstawowych przeprowadzono szereg działań, które znacząco poprawią komfort nauki i pracy uczniów. W ostatnim czasie odświeżono ściany, wycyklinowano parkiety, podniesiono standard w łazienkach oraz wykonano inne drobne remonty.   Dzięki wspólnemu wysiłkowi, pracowników obsługi i dyrekcji, młodzież będzie mogła rozpocząć rok szkolny 2025/2026 w komfortowych i bezpiecznych warunkach.   Teraz nasze szkoły czekają już tylko na uczniów – gotowe do nauki i realizacji swojej misji    Przypominamy Rozpoczęcie roku szkolnego – 1 września: - godz. 8:00 – Zespół Szkół Technicznych im. gen. prof. S. Kaliskiego w Turku - godz. 9:00 – Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Turku i Zespół Szkół Rolniczych CKP w Kaczkach Średnich - godz. 10:00 – Zespół Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Turku   Powodzenia w nowym roku szkolnym!

Kultura i Turystyka

2025.09.12 Ważne!
Turkowski Uniwersytet Trzeciego Wieku wkracza w nowy rok akademicki
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Turkowski Uniwersytet Trzeciego Wieku wkracza w nowy rok akademicki

Turkowski Uniwersytet Trzeciego Wieku z każdym kolejnym rokiem zyskuje coraz większe grono studentów. Coraz liczniejsza społeczność seniorów pokazuje, że chęć zdobywania wiedzy i rozwijania pasji nie zależy od wieku. Rosnąca frekwencja podczas inauguracji roku akademickiego jednoznacznie potwierdza, że działalność Uniwersytetu jest niezwykle wartościowa i potrzebna dla mieszkańców powiatu. Nowy rok akademicki otworzył prezes stowarzyszenia TUTW Zdzisław Czapla. Zwracając się do zebranych, podkreślił, jak ważne jest, aby seniorzy mieli możliwość aktywnego uczestniczenia w życiu kulturalnym i edukacyjnym regionu, a następnie życzył im wielu satysfakcji z podejmowanych działań. W uroczystości wziął udział również Przewodniczący Rady Powiatu Tureckiego Krzysztof Buchelt. W swoim przemówieniu zaznaczył, że Uniwersytet Trzeciego Wieku to wyjątkowa przestrzeń, w której można nie tylko zdobywać wiedzę, ale też tworzyć więzi i czerpać radość ze wspólnego spędzania czasu. Skierował do studentów życzenia zdrowia, energii oraz wytrwałości w odkrywaniu nowych możliwości. Program zajęć w nadchodzącym roku ponownie będzie bardzo różnorodny. Oprócz wykładów i warsztatów uczestnicy będą mogli korzystać z kursów komputerowych, lekcji języków obcych, a także aktywności ruchowych – od zajęć w wodzie i jogi po naukę tańca. W planie znalazły się również wyjazdy do teatrów i udział w wydarzeniach kulturalnych, które wzbogacą ofertę edukacyjną o dodatkowe doświadczenia. Fot. iTurek.net

Zdrowie i Bezpieczeństwo

2025.09.12 Ważne!
Jesień bez infekcji
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Jesień bez infekcji

„Jesień bez infekcji” to nowa ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna, zainaugurowana przez Główny Inspektorat Sanitarny. Jej celem jest zwiększanie świadomości społecznej na temat zagrożeń zdrowotnych w sezonie jesienno-zimowym i promocja szczepień ochronnych.   Dbajmy o zdrowie razem W sezonie 2024/2025 na grypę zachorowało ponad 2 mln osób, z czego hospitalizacji wymagało 25 tys., a około 1 000 osób zmarło. W tym samym czasie zanotowano spadek wyszczepialności przeciw grypie – o 7% względem poprzedniego roku. Niepokój budzi także skokowy wzrost zachorowań na krztusiec w 2024 r. (ponad 32 tys. przypadków – 35 razy więcej niż rok wcześniej) oraz rosnąca liczba zakażeń pneumokokowych, w tym wywoływanych przez szczepy wielolekooporne. Sezon RSV również okazał się rekordowy – w styczniu i lutym 2025 roku zarejestrowano ponad 52 tys. przypadków. Kto powinien się zaszczepić? Szczepienia przeciw chorobom sezonowym mają znaczenie dla każdego z nas.   W naszej kampanii zwracamy szczególną uwagę na: -seniorów – najbardziej narażonych na powikłania, -kobiet w ciąży – szczepienia chronią zarówno matkę, jak i dziecko, -pracowników i pracodawców, zwłaszcza w ochronie zdrowia. Dzięki szczepieniom można zmniejszyć liczbę hospitalizacji, absencji w pracy i kosztownych powikłań zdrowotnych. Jak jeszcze wspierać odporność?   Zdrowy tryb życia to nie tylko szczepienia. Aby unikać infekcji: -Zadbaj o sen i regenerację, unikaj stresu -Jedz różnorodnie i regularnie się ruszaj -Przestrzegaj zasad higieny – myj ręce wodą z mydłem, szczególnie po powrocie do domu i przed jedzeniem. -Kaszl i kichaj w zgięcie łokcia lub chusteczkę -Regularnie wietrz pomieszczenia Unikaj bliskiego kontaktu z osobami chorymi A jeśli już masz objawy infekcji i idziesz np. do lekarza – pamiętaj o maseczce.   Wspólna odpowiedzialność za zdrowie – Każde szczepienie to realna ochrona nie tylko dla osoby zaszczepionej, ale także dla jej bliskich i współpracowników. Tylko wspólnie możemy ograniczyć ryzyko ciężkich powikłań i zadbać o zdrowie w sezonie jesienno-zimowym – podsumował Główny Inspektor Sanitarny. Chcesz wiedzieć więcej o kampanii i chorobach sezonowych? Zapraszamy do odwiedznia strony internetowej:  https://www.gov.pl/web/psse-turek/jesien-bez-infekcji

Komunikaty

2025.09.02 Ważne!
KOMUNIKAT DLA FUNDACJI I STOWARZYSZEŃ POSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚĆ PRAWNĄ – PRZECIWDZIAŁANIE PRANIU PIENIĘDZY
Zdjęcie główne dla wydarzenia: KOMUNIKAT DLA FUNDACJI I STOWARZYSZEŃ POSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚĆ PRAWNĄ – PRZECIWDZIAŁANIE PRANIU PIENIĘDZY

Szanowni Państwo, przypominamy, że 13 lipca 2018 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2025 r. poz. 644).     W związku z powyższym Starosta Turecki w ramach sprawowanego nadzoru i kontroli nad fundacjami i stowarzyszeniami Powiatu Tureckiego, jako instytucjami obowiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2025 r. poz. 644) zwraca się z prośbą o przesyłanie informacji dotyczących przyjmowania lub dokonywania przez fundacje/stowarzyszenia płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane. Informację proszę przesyłać każdego roku w terminie do dnia 31 października (wzór oświadczenia poniżej). Ustawa nakłada na tzw. „instytucje obowiązane" stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego oraz inne obowiązki związane z podejmowaniem określonych działań w celu przeciwdziałania wprowadzania do obrotu wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu. W myśl ustawy do instytucji obowiązanych zalicza się m.in.:1) fundacje - ustanowione na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166) w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności w gotówce  o wartości równej lub przekraczającej równowartości 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się    ze sobą powiązane  (art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy),2) stowarzyszenia - posiadające osobowość prawną, utworzone na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane (art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy),3) podmioty prowadzące działalność w zakresie gier losowych - w rozumieniu Ustawy o grach hazardowych – taką grą losową jest na przykład popularna wśród organizacji pozarządowych charytatywna loteria fantowa. Obowiązki instytucji obowiązanej Organizacje, które spełniają choć jeden z wymienionych wyżej warunków i są tym samym instytucjami obowiązanymi, muszą spełnić szereg określonych w ustawie obowiązków m.in.1. Instytucje obowiązane wyznaczają kadrę kierowniczą wyższego szczebla odpowiedzialną za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie (art. 6 ustawy). Kadra kierownicza wyższego szczebla - rozumie się przez to członka zarządu, dyrektora lub pracownika instytucji obowiązanej posiadającego wiedzę z zakresu ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanego z działalnością instytucji obowiązanej oraz podejmującego decyzje mające wpływ na to ryzyko (art. 2 ust. 2 pkt 9 ustawy)2. W przypadku instytucji obowiązanej, w której działa zarząd lub inny organ zarządzający, wyznacza się spośród członków tego organu osobę odpowiedzialną za wdrażanie obowiązków określonych w ustawie (art. 7 ustawy).3. Instytucje obowiązane wyznaczają pracownika zajmującego kierownicze stanowisko odpowiedzialnego za zapewnienie zgodności działalności instytucji obowiązanej oraz jej pracowników i innych osób wykonujących czynności na rzecz tej instytucji obowiązanej z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Wyznaczony pracownik jest również odpowiedzialny za przekazywanie w imieniu instytucji obowiązanej zawiadomień, o których mowa w art. 74 ust. 1, art. 86 ust. 1, art. 89 ust. 1 i art. 90 (art. 8 ustawy).4. Zgodnie z ustawą instytucje obowiązane powinny identyfikować i oceniać ryzyko związane z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu odnoszące się do ich działalności, z uwzględnieniem czynników ryzyka dotyczących klientów, państw lub obszarów geograficznych, produktów, usług, transakcji lub kanałów ich dostaw. Działania te winny być proporcjonalne do charakteru i wielkości instytucji obowiązanej (art. 27 ust. 1 ustawy). Ocena ryzyka sporządzana jest przez instytucję obowiązaną w formie papierowej lub elektronicznej i nie rzadziej niż co 2 lata musi być aktualizowana (art. 27 ust. 3 ustawy). Pierwszą ocenę ryzyka instytucje obowiązane sporządzają w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (art. 193 ustawy)5. Stosują i dokumentują zastosowanie środków bezpieczeństwa adekwatnych do przeprowadzonej analizy ryzyka. W oparciu o dokonaną przez siebie ocenę ryzyka, instytucje obowiązane stosują środki bezpieczeństwa finansowego w zakresie i z intensywnością uwzględniającymi rozpoznane ryzyko prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu związane ze stosunkami gospodarczymi lub z transakcją okazjonalną. Na żądanie odpowiednich organów instytucja obowiązana musi wykazać, że przy uwzględnieniu poziomu rozpoznanego ryzyka zastosowała odpowiednie środku bezpieczeństwa finansowego (art. 33 i art. 34 ustawy).6. Wskazane wyżej podmioty stosują środki bezpieczeństwa finansowego (o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 1-6 ustawy) w przypadku: nawiązywania stosunków gospodarczych przeprowadzania transakcji okazjonalnej: a) o równowartości 15 000 euro lub większej, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane,    b) lub która stanowi transfer środków pieniężnych na kwotę przekraczającą równowartość 1000 euro;• przeprowadzenia gotówkowej transakcji okazjonalnej o równowartości 10 000 euro lub większej, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane – w przypadku instytucji obowiązanych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23;•obstawiania stawek oraz odbioru wygranych o równowartości 2000 euro lub większej, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane - w przypadku instytucji obowiązanych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 podejrzenia prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu; wątpliwości co do prawdziwości lub kompletności dotychczas uzyskanych danych identyfikacyjnych klienta.W razie braku możliwości zastosowania któregoś ze środków bezpieczeństwa finansowego, instytucja obowiązana (art. 41 ust. 1 ustawy):    a) nie nawiązuje stosunków gospodarczych;    b) nie przeprowadza transakcji okazjonalnej;   c) nie przeprowadza transakcji za pośrednictwem rachunku bankowego;   d) rozwiązuje stosunki gospodarcze.     Fundacja oraz Stowarzyszenie, jako instytucja obowiązana ma m. in. również obowiązek:   Stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego w przypadkach wyższego ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (art. 43 ustawy)2. Prowadzić bieżącą analizę przeprowadzanych transakcji3. W przypadku ujawnienia transakcji nietypowych, nienaturalnie złożonych oraz opiewających na wysokie kwoty, które wydają się nie mieć uzasadnienia prawnego lub gospodarczego. Wprowadzić wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, zwaną „wewnętrzną procedurą instytucji obowiązanej" (art. 50 ust. 1 ustawy), (co powinna określać taka procedura opisane zostało w art. 50 ust. 2 ustawy). Procedura ta przed jej wprowadzeniem do stosowania, podlega akceptacji przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla.. Zapewnić udział osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków (art. 52 ust. 1 ustawy). Program szkoleniowy powinien uwzględnić charakter, rodzaj i rozmiar działalności prowadzonej przez instytucję obowiązaną oraz zapewnić aktualną wiedzę w zakresie realizacji obowiązków instytucji obowiązanej5. Opracować i wdrożyć wewnętrzną procedurę anonimowego zgłaszania przez pracowników lub inne osoby wykonujące czynności na rzecz instytucji obowiązanej rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (art. 53 ust. 1 ustawy).6. Przekazać Generalnemu Inspektorowi informację o: - przyjętej wpłacie lub dokonanej wypłacie środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro, wykonanym transferze środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro (z wyjątkami o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 lit. a-f ustawy)7. Zawiadomić Generalnego Inspektora o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia potwierdzenia podejrzenia - art. 74 ustawy8. Zawiadomić Generalnego Inspektora, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że określona transakcja lub określone wartości majątkowe mogą mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu (art. 86 ustawy).9. Niezwłocznie zawiadomić właściwego prokuratora o przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że wartości majątkowe będące przedmiotem transakcji lub zgromadzone na rachunku pochodzą z przestępstwa innego niż przestępstwo prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu lub przestępstwa skarbowego albo mają związek z przestępstwem innym niż przestępstwo prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu lub z przestępstwem skarbowym (art. 89 ustawy). Instytucje obowiązane, które nie dopełniają nałożonych przez ustawę obowiązków podlegają karom administracyjnym. Wykaz obowiązków, których niedopełnienie spowoduje nałożenie ww. kar został opisany w art. 147, art. 148 i art. 149 ustawy. Za naruszenia obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, oprócz kar administracyjnych, grozi również odpowiedzialność karna.     Jednocześnie informujemy, że zgodnie z art. 25a ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach starosta właściwy ze względu na siedzibę stowarzyszenia jest również organem sprawującym kontrolę nad działalnością stowarzyszenia będącego instytucją obowiązaną w rozumieniu przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w zakresie zgodności jego działania z przepisami tej ustawy. To samo dotyczy fundacji (art. 14a ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, a także art. 130 ust. 2 pkt 2       i 3 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu).       

Transformacja regionu i OZE

2025.01.03 Ważne!
Zdobądź wsparcie na rozwój swojej firmy w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji!
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Zdobądź wsparcie na rozwój swojej firmy w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji!

Zdobądź wsparcie na rozwój swojej firmy w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji!  Turecka Izba Gospodarcza zaprasza mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z Wielkopolski Wschodniej do skorzystania z wyjątkowej możliwości rozwoju dzięki Działaniu 10.2 – Wsparcie inwestycji w MŚP. Nabór wniosków: 28 lutego – 6 czerwca 2025 r. Kto może aplikować? Przedsiębiorstwa z sektora MŚP z obszaru Wielkopolski Wschodniej, w tym miasta Konin oraz powiatów: konińskiego, kolskiego, słupeckiego i tureckiego. Na co można uzyskać wsparcie? Oferowane dotacje mogą być przeznaczone na: Roboty budowlane (dla większych inwestycji). Zakup maszyn i urządzeń. Zakup i wdrożenie oprogramowania. Zakup i montaż instalacji OZE (do 50 kW). Forma i wysokość dofinansowania Wsparcie udzielane w formie bezzwrotnych dotacji: Do 70% kosztów netto – dla inwestycji o wartości ok. 900 tys. PLN netto (w ramach pomocy de minimis; bez możliwości finansowania robót budowlanych). Do 45% kosztów netto – dla większych inwestycji (z możliwością finansowania robót budowlanych). Dlaczego warto? Preferencje dla branż takich jak OZE, logistyka, turystyka, produkcja zdrowej żywności. Możliwość wdrożenia innowacji produktowych, procesowych i organizacyjnych. Tworzenie miejsc pracy i rozwiązań ekologicznych. Finansowanie rozwiązań cyfrowych oraz wyników prac B+R.   Wymagania: Projekt musi być realizowany na obszarze Wielkopolski Wschodniej. Przedsiębiorstwo musi spełniać kryteria sektora MŚP. Minimalna wartość projektu: 250 000,00 PLN netto.   Zapraszamy do kontaktu! Skorzystaj z możliwości zweryfikowania swoich planów inwestycyjnych pod kątem ubiegania się o dofinansowanie. Dla członków TIG, których planowana inwestycja przekroczy wartość 1 000 000,00 PLN netto, oferujemy wstępną weryfikację gratis. Dla pozostałych inwestycji – pierwsze spotkanie informacyjno-doradcze to koszt 200,00 zł netto.  Umów się na spotkanie, aby omówić potencjał swojej inwestycji i sprawdzić, jak maksymalnie wykorzystać dostępne środki wsparcia.Nasz zespół Doradców jest gotowy pomóc w przygotowaniu dokumentacji i wyjaśnić szczegóły procesu aplikacyjnego. Dodatkowe korzyści: W przypadku podpisania umowy na opracowanie wniosku – koszt pierwszego spotkania pomniejszy opłatę administracyjną za przygotowanie projektu wraz z pozostałą dokumentacją.   Kontakt z naszymi Doradcami: ☎️ Tel.: 665 999 604 | 665 998 899 | 665 999 664📧 E-mail: biuro@tig.turek.pl | info@tig.turek.pl   Podejmując współpracę z Turecką Izbą Gospodarczą, możesz otrzymać do 25% zniżki na usługę (maks. 2 800,00 PLN) dzięki dofinansowaniu w ramach projektu Life After Coal. Nie przegap swojej szansy! Więcej informacji znajdziesz na stronie: wrpo.wielkopolskie.pl.