Wydarzenia

2022.06.29 Ważne!
Zarząd Powiatu Tureckiego z absolutorium za 2021 rok
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Zarząd Powiatu Tureckiego z absolutorium za 2021 rok

We wtorek 28 czerwca lipca odbyła się  Sesja Rady Powiatu Tureckiego. Radni jednogłośnie udzielili wotum zaufania oraz absolutorium budżetowego dla Zarządu Powiatu Tureckiego za 2021 rok. Dochody Powiatu Tureckiego wyniosły 109.790.530,18 zł. w tym na zadania rządowe wykonane w kwocie 10.258.078,37 zł. Wydatki zrealizowano w kwocie 98.528.731,85 zł. Ubiegłoroczny plan dochodów, który przedstawiła Skarbnik Teresa Borkowska, zrealizowano na poziomie 101,29 proc., zaś poziom realizacji wydatków to 88,34 proc. Taka realizacja dochodów i wydatków pozwoliła na nadwyżkę budżetową w wysokości 11.261.798,33 Starosta Dariusz Kałużny dziękował wszystkim pracownikom Starsotwa i Jednostek Organizacyjnych za rzetelną pracę, a Wydziałowi Finansów za pracę nad budżetem – „Kawał dobrej roboty kolejny rok z rzędu” – podsumował Starosta, dziękując także za zaangażowanie w możliwość realizacji projektów powiatowych Wiceministrowi Ryszardowi Bartosikowi. Podczas sesji zgodnie z obowiązkiem ustawowym przegłosowano także „Raport o stanie powiatu” oraz przedstawiona prezentację multimedialną przygotowaną na podstawie raportu (do pobrania poniżej w załącznik.). Raport sporządzony przez Zarząd Powiatu Tureckiego przedstawiał zadania powiatu, w tym trzy najważniejsze filary strategiczne: infrastrukturę drogową, służbę zdrowia i edukację. Przedstawiona prezentacja zawiera materiał filmowy ilustrujący najważniejsze zadania zrealizowane w obrębie wyżej wymienionych filarów.

Inwestycje i Rynek pracy

2022.06.30 Ważne!
Powiat Turecki: Inwestując w kolej inwestujemy w przyszłość !
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Powiat Turecki: Inwestując w kolej inwestujemy w przyszłość !

     Zarząd Powiatu Tureckiego akceptuje kwotę proponowaną przez Pana Marszałka Województwa Wielkopolskiego i zwiększa deklarowaną kwotę wkładu własnego jako partner projektu „Budowy nowej linii kolejowej Turek-Konin” do wysokości 10.393.418,00 zł.      Zarząd Powiatu Tureckiego rozumie strategiczne znaczenie dla regionu jaki daje projekt „Budowy nowej linii kolejowej Turek-Konin”, który otrzymał 85 proc dofinansowania z Rządowego Programu Kolej Plus. Jest to historyczna szansa na powstanie alternatywnego dla ruchu kołowego środka transportu publicznego. To okno na świat dla wszystkich mieszkańców: pracowników dojeżdżających do pracy, studentów, uczniów, emerytów, czy turystów. To przyszłościowy potencjał na alternatywny transport części i surowców potrzebnych do produkcji towarów w przedsiębiorstwach Wielkopolski Wschodniej, ale także alternatywa dla transportu gotowych towarów. To w końcu, po realizacji połączenia, możliwość rozbudowy linii w przyszłości w kierunku Łodzi lub Kalisza.   

Kultura i Turystyka

2022.07.01 Ważne!
"Poznaj Polskę"
Zdjęcie główne dla wydarzenia: "Poznaj Polskę"

W ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę” Powiat Turecki pozyskał dofinansowanie w wysokości 53.638,40 zł. Dzięki uzyskanemu wsparciu uczniowie szkół prowadzonych przez Powiat Turecki mogli uczestniczyć w wycieczkach szkolnych związanych z priorytetowymi obszarami edukacyjnymi wskazanymi przez Ministra. W ramach programu zrealizowane zostały: trzydniowa wycieczka uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Turku do Trójmiasta i Malborka w dniach 11-13 maj 2022 r. https://www.liceum.turek.pl/lo/index.php/984-wycieczka-do-trojmiasta-w-ramach-przedsiewziecia-ministra-edukacji-i-nauki-ph-poznaj-polske jednodniowa wycieczka uczniów Technikum Zespołu Szkół Rolniczych CKP w Kaczkach Średnich do Warszawy i Otrębus w dniu 25 maja 2022 r. https://zsrkaczki.edu.pl/2022/06/01/sladami-historii-techniki-i-motoryzacji/ dwudniowa wycieczka uczniów Branżowej Szkoły I stopnia Zespołu Szkół Technicznych w Turku do Wrocławia w dniach 20-21 czerwiec 2022 r. https://www.zst.net.pl/index.php/pl/aktualnosci/1929-poznaj-polske trzydniowa wycieczka uczniów Technikum Zespołu Szkół Technicznych do Zakopanego i Krakowa (w dniach 20-22 czerwiec 2022 r.) https://www.zst.net.pl/index.php/pl/aktualnosci/1937-wycieczka-krakow-zakopane trzydniowa wycieczka uczniów Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Turku do Trójmiasta http://zpew-turek.pl/wordpress/?p=61921  

Zdrowie i Bezpieczeństwo

2022.06.14 Ważne!
Wyburzanie chłodni kominowej w elektrowni „Adamów”
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Wyburzanie chłodni kominowej w elektrowni „Adamów”

Starosta Turecki informuje o zaplanowanym na 15 czerwca 2022 r. wyburzeniu chłodni kominowej numer 4 w zamkniętej elektrowni „Adamów”. Powalenie obiektu nastąpi w środę w godzinach 16.00-18.00. Na drogach dojazdowych zostały umieszczone tablice ostrzegawcze i informacyjne z objaśnieniem sygnałów ostrzegawczych. Strefa zagrożenia zostanie zabezpieczona posterunkami ochronnymi. Rozpoczęcie i zakończenie robót będzie sygnalizowanie przy pomocy syreny na zasadach stosowanych przy robotach strzałowych w górnictwie. Wyburzanie obiektów elektrowni „Adamów” jest realizowane w ramach umowy pomiędzy ZE PAK S.A. a wykonawcą na „Przygotowanie terenu w elektrowni „Adamów” do nowych inwestycji – rozbiórki obiektów.”   Староста Турецький інформує про планове знесення градирні №4 на недіючій електростанції «Адамув» 28.06.2022 року. Знесення обє'кту відбудеться в четвер з 16:00 до 18:00. На під'їздних шляхах до електростанції розміщені попереджувальні та інформаційні знаки із поясненням попереджувальних сигналів. Небезпечна зона буде оточена постами безпеки. Початок і закінчення робіт буде супроводжуватися звуками сирени, які використовуються при вибухових роботах у гірничій справі. Знесення обє'ктів електростанції «Адамув» реалізується на підставі договору між ZE PAK S.A. і виконавцем «Підготовки ділянки електростанції «Адамув» до нових інвестицій – знесення обє'ктів».

Transformacja regionu i OZE

2022.06.28 Ważne!
Apel poparcia dla budowy nowej linii kolejowej Turek-Konin
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Apel poparcia dla budowy nowej linii kolejowej Turek-Konin

Dotychczas apel poparli: Grupa FLOKK - największy pracodawca w Turku,  Miranda Sp. zo.o. z Grupy Zbrojeniowej Lubawa - drugi największy pracodawca,  MP Production Sp. z.o.o.  (Messer Polska) - nawiększy inwestor w ŁSSE na terenie Turku oraz jeden z największych producentów gazów skroplonych, EK Elektrokabel Fabryka Kabli Karolak i synowie (firma dostrzega szansę na alternatywny środek transportu dla cieżkich surowców i towarów), Sintur Sp. zo.o. Pozytywnie do projektu budowy kolei do Turku odnieśli się także przedstawiciele Roland International Polska Sp. z o.o.,  Energa Green Development (grupa Orlen) oraz Neo Energy Group - duże inwestycje w Gminie Przykona i Powiecie Tureckim.  W osobnym dokumencie, w ubiegłym roku, projekt budowy linii kolejowej wyraził Prezes ZE PAK S.A. Piotr Woźny. Te przedsiębiorstwa to tysiące miejsc pracy i tysiące metrów sześciennych ładunków. Apel poparły także organizacje : Związek Stowrazyszeń Polska Zielona Sieć, Powiatowy Urząd Pracy w Turku. Z sympatią do projektu rozwoju transportu kolejowego odnoszą się także przedstawiciele innych organizacji ekologicznych zaangażowanych w transformację regionów górniczych. Od początku projekt budowy połączenia kolejowego pomiędzy dwoma największymi miastami subregionu wspiera Stowarzyszenie Zmieniamy Konin. treść apelu: Turek, dnia 14.06.2022   Szanowni Mieszkańcy Wielkopolski Wschodniej Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin, w ramach programu „Kolej+”, to szansa na największą inwestycję infrastrukturalną w Wielkopolsce Wschodniej ostatnich dekad. Inwestycję korzystną dla regionu przechodzącego proces transformacji, z wielu względów. Dlatego wyrażamy poparcie dla powstania połączenia kolejowego łączącego ośrodki aglomeracji konińsko-tureckiej, w których gospodarka oparta o węgiel brunatny dobiega końca. Bez dużych inwestycji wspierających przekształcenia gospodarki regionu nie zapobiegniemy zapaści tej części Wielkopolski. Nowe połączenie kolejowe zmniejszy wykluczenie komunikacyjne wielu mieszkańców powiatu tureckiego i konińskiego. Pozwoli im na sprawne i ekologiczne podróżowanie do pracy, szkół i miejsc, w których można korzystać z wielu usług. Mowa zarówno o miejscach znajdujących się między Koninem i Turkiem - jak i między Koninem a Poznaniem. Inwestycja przyczyni się też do efektywniejszego pozyskiwania pracowników przez najważniejsze przedsiębiorstwa w regionie. Zwiększenie mobilności mieszkańców zapobiegnie wyludnianiu się Wielkopolski Wschodniej, której grozi obecnie zapaść demograficzna. Budowę linii kolejowej Turek-Konin dla transportu pasażerskiego należy traktować jako pierwszy etap szerzej zakrojonego projektu. Studium wykonalności dla tego połączenia na nowej trasie nie wyklucza dalszych inwestycji w terminale przeładunkowe i bocznice. Te elementy będą uatrakcyjniały potencjał inwestycyjny regionu zarówno dla nowych, jak i już funkcjonujących przedsiębiorstw (zwłaszcza z gmin, przez które będzie biegła nowa linia). Możliwość realizacji przewozów koleją będzie dla inwestorów coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze lokalizacji inwestycji, w czasach gdy na niskoemisyjne rozwiązania transportowe kładziony jest coraz większy nacisk. Realizacja tego projektu pozwoli też na zintegrowanie głównych szlaków drogowych (autostrada A2 i DK25) z koleją, umożliwiając stworzenie intermodalnego węzła, którego brakuje w tej części Polski. Opracowane dla linii studium zakłada w przyszłości nie tylko możliwość, ale wręcz potrzebę rozbudowy połączenia kolejowego z Turku w kierunku Łodzi. Obecnie spory fragment tej części Polski to biała plama na mapie siatki połączeń kolejowych, której nie udało się zamazać przez ostatnie 100 lat. W ostatnim czasie debata o nowoczesnym transporcie niskoemisyjnym bardzo przyspieszyła. Kolej jest najbardziej efektywnym środkiem transportu publicznego. Nie ma sobie równych pod względem niskiego stopnia ingerencji w środowisko! Potrzebuje znacznie mniej powierzchni niż drogi, ma większe zdolności przewozowe, a także oferuje komfort nieosiągalny w transporcie autobusowym. Wszystkie realizowane obecnie na terenach pokopalnianych powiatu tureckiego duże inwestycje w odnawialne źródła energii (w połączeniu z instalacjami prosumenckimi) przyczynią się do największego odsetka produkcji zielonej energii w przeliczeniu na jednego mieszkańca powiatu. Potencjał taniej i ekologicznej energii powinien być maksymalnie wykorzystany przez ekologiczny transport, także – kolejowy. Tylko w oparciu o planowaną linię kolejową, uzupełnioną o czysty transport autobusowy, można stworzyć w pełni wydajną sieć transportu publicznego w tej części Wielkopolski Wschodniej. Sprawna i zeroemisyjna komunikacja publiczna będzie niezbędna dla kształtowania pozytywnych nawyków transportowych pozwalających walczyć z kryzysem klimatycznym. Najnowsze wyzwanie, pokazujące jak ważny ze strategicznego punktu widzenia jest transport kolejowy, to rosyjska inwazja na Ukrainę i związany z nią kryzys uchodźczy. Zarówno przewozy osobowe, jak i towarowe, stanowią ważną alternatywę dla transportu kołowego. Rozbudowa sieci połączeń kolejowych, które można sprawnie odbudowywać jest więc także ważnym czynnikiem podnoszącym bezpieczeństwo regionu. O znaczeniu inwestycji w nowe linie kolejowe dobrze wiedzą inne samorządy wojewódzkie w Polsce. Samo Mazowsze zdecydowało się dofinansować budowę dwóch nowych linii w ramach programu „Kolej+”, w tym jedną z nich na poziomie 90 procent wkładu własnego. Wobec powyższego powinny zostać podjęte wszelkie działania przybliżające rozpoczęcie budowy nowej linii kolejowej w Wielkopolsce Wschodniej, a także zamknięcie projektu w 2028 roku.